28 nov 2018

Lett å velge lett

Nå kommer miljøsmart emballasje til vinhyllene!

 

Miljøhensyn har vært et viktig moment i vinproduksjonen i en årrekke. Alt fra dyrkningsmetoder, kjemikaliebruk, gjødsling og maskinbruk har blitt faktorer det er naturlig å forholde seg til. Men et av de viktigste miljøpunktene når det kommer til vin er transport. Vil du ha vin fra Italia, må den nødvendigvis fraktes til bordet ditt på en eller annen måte.

Transport av væske har vært en hodepine for menneskeheten siden noen fant opp ølet. Teknologien har opp gjennom historien ikke vært tilstrekkelig til å sikre at kvaliteten på hverken vin eller øl holdt seg under transport.

Grekerne, etruskerne og romerne løste det ved å frakte sin vin på skip og oksekjerrer i tønner av eik, eller i amforaer av terracotta. Amforaene og oksekjerrer gikk ut av spedisjonsfaget etterhvert. Det var flasker av glass som ble det foretrukne mediet for å frakte vin. Glass er genialt for vin, det er lufttett, holdbart og smaksnøytralt. Utfordringen er at det knuser, veier mye og krever mye energi.

 

Glassflasker er faktisk miljøverstingen når vi snakker om vin. Produksjon av glassflasker er svært energikrevende, og langt mer miljøbelastende enn transporten av de samme flaskene som kommer på en annenplass på miljøsynderpallen. Selv om vi i Norge har et godt forhold til alternative beholdere, for eksempel bag-in-box, er det fortsatt mye å hente på å kjøpe lettere emballasje.

 

– Vi er svært opptatt av å ha en god miljøprofil, sier Marianne Tyldum hos landets største aktør på vin: Arcus-eide Vingruppen.
– Når nå Vinmonopolet har startet sin satsing på miljøvennlig emballasje med PET, lettglass og kartong, er det noe vi ønsker velkommen. Jeg vil si vi har klart å snu oss fort rundt, og vi kan tilby en lang rekke populære produkter på lett-emballasje, som Laroche L på pouch og populære Fredag på PET. Her handler det om å ha et langsiktig perspektiv, og vi har i en tid bearbeidet våre produsenter for å få stadig mer av våre produkter over på plast og kartong, forteller hun.

For importøren Interbrands handler det om å gjøre pappvinen enda lettere:
– Når vi nå tar bort plasthåndtakene på vår Tommasi Appassionata er det et første skritt på veien mot mindre miljøbelastning, sier daglig leder Øyvind Berg.
– Ett lite håndtak på en vinkartong virker kanskje beskjedent, men det betyr at vi fjerner 1,2 tonn plast fra miljøet, sier han.
– Da snakker vi om vekten av en middels stor campingvogn, eller 13 vaskemaskiner fra Miele. Plassert utover kan du dekke 5 tennisbaner med plastikk, og ende mot ende strekker de seg langs E16 fra Stortinget til Hønefoss. Ikke så beskjedent likevel for et lite håndtak på kun én vin, spør han retorisk

Først for vin til under 150,-

– Det handler om å treffe der det har størst effekt, sier miljørådgiver i Vinmonopolet, Rolf Eriksen.
– Vi satser tungt på varegruppene som koster under kr 150,- der salget er størst. Her krever vi nå lettemballasje på alle nye varer. Det vil si flasker av lettglass, PET, poser eller papp.
Vi innfører også pant på runde ­PET-flasker for å stimulere til resirkulering av plast, forteller han.
– Så langt tyder tilbakemeldingene på at publikum er positive til disse tiltakene, selv om vi ikke har konkrete tall som kan måle dette nøyaktig ennå, sier han.

 

Miljøkonsulenten får langt på vei støtte fra den største importøren:
– Ja, det er mye spennende som følger med innføringen av ny emballasje, sier Marianne Tyldum i Vingruppen. – Ikke bare er det miljøsmart å velge lettere emballasje, men det åpner også for bedre løsninger for folk flest. Med PET-flasker, eller pouch, er både vekten redusert for deg som skal på tur, og tomgodset er lettere å håndtere. Med Vinmonopolets nye panteordning for runde PET-flasker, vil også det naturligvis bidra til at folk velger disse løsningene, slår hun fast.
– Nå er det jo viktig å understreke at bruk av plast som emballasje krever riktig håndtering, og at brukt emballasje blir holdt unna naturen. Da er plast en miljøvinner i det store regnestykket, sier hun.

 

Når vil vi se miljøsmart emballasje også for mer eksklusive viner?

– Der vet vi rett og slett ikke nok om hvordan vin utvikler seg på for eksempel PET over tid, til at vi har satset på vin med lagringspotensiale, sier Tyldum.
– Når Vinmonopolet velger å begynne sitt emballasjefokus på segmentet av moderat prisede viner med begrenset holdbarhet virker det svært fornuftig. Det er jo også i dette segmentet vi finner bestselgerne i alle kategorier, og der det største miljøavtrykket er, slår hun fast til slutt.